Strategic and formative collaboration between companies and University of Burgos. Anatomy of the best practice
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.2757Keywords:
Best practices, formation, business, entrepreneurshipAbstract
Given the importance and need to identify the best practices that in recent times is imposed on scientific research, Best Practice is presented with regard to strategic and educational collaboration. It takes place between theUniversityofBurgosand a company of the province in order to promote entrepreneurial culture in the context of educational and social time of university students fromBurgos. This is a descriptive study in which the five steps in the process of the selected practice are detailed, presenting the main priorities, programs, objectives, activities, methodology and results. It is concluded that, after this partnership, the participating students acquire entrepreneurial skills along with a technological and management training that will allow them to have greater competitive advantage in their professional future and lay the groundwork to build their own company. Similarly obtain benefits, in this strategic and formative collaboration, both the company and the university participant, this being extrapolated experience any combination company-educational center.
Downloads
References
Agarwal, R., Audretsch, D. B. y Sarkar M. B. (2007). The process of creative construction: Knowledge spillovers, entrepreneurship, and economic growth. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(3-4), 263-286.
Ahedo, R., Valdemoros, M. Á., Escolar, M. C., Melendro, M., Serrat, N. y Pose, H. (2014). El valor de las buenas prácticas en la investigación en red. En G. Pérez Serrano y Á. De-Juanas Oliva (Eds.), Educación y jóvenes en tiempos de cambio (pp. 219-226). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Attewell, P. (2009). ¿Qué es una competencia? Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, 16, 21-43. doi:10.7179/PSRI.
Baumol, W. J. (2004). The free-market innovation machine: Analyzing the growth miracle of capitalism. Princeton University Press: Princeton.
Baumol, W. J. y Strom, R. J. (2007). Entrepreneurship and economic growth. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(3-4), 233-237.
Brannan, T., Durose, C., John, P. y Wolman, H. (2006). Assessing Best Practices as a Means of Innovation. Paper presented at the Annual Conference of the Urban Affair Association. Montreal. Canadá. (22 April). Disponible en: http//www.ipeg.org/uk/publications/index.php.
Cano Garcia, M. E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 12(3), 1-16.
Coffield, F. y Edward, S. H. (2009). Rolling out “good”, “best” and “excellent” practice. What next? Perfect Practice? British Educational Research Journal, 35(3), 371-390.
Corpas Arellano, M. D. (2013). Buenas prácticas educativas para el aprendizaje de la lengua inglesa: aspectos pedagógicos. Contextos Educativos, 16, 89-104.
Escudero, J. M. (2009a). Las competencias profesionales y la formación universitaria : posibilidades y riesgos. Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, 16, 65-82. doi:10.7179/PSRI.
Escudero, J. M. (2009b). Buenas prácticas y programas extraordinarios de atención al alumnado en riesgo de exclusión educativa. Profesorado, Revista Currículum y Formación del Profesorado, 13(3), 107-141.
García Cabrera, A. M., Déniz Déniz, M. C., Garcia Soto, M. G., Martin Santana, J. D., Suárez Ortega, S. M. y Cabrera Suárez, M. K. (2014). ¿Los títulos de administración de empresas adaptados al EEES en España forman directivos emprendedores? Bordón. Revista de Pedagogía, 66(2), 75-92. doi:10.13042/Bordon.2014.66205.
Gonazi, A. (2003). Teaching and learning of the key competencies. En D. S. Rychen, L. H. Salganik y M. E. McLaughlin (Eds.), Contributions to the Second DeSeCo (Definition and Selection of Key Competencies) Symposium (pp. 97-99). Neuchâtel: Swiss Federal Statistical Office.
Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la Sociedad del Conocimiento. Barcelona: Octaedro.
Hornaday, J. A. (1971) Research about living entrepreneurs. En G. A. Kent, D. L. Sexton y K. H. Vespes (Eds.), Encyclopedia of Entrepreneurship (pp. 20-34). Englewood Gliffs, NJ: Prentice Hall.
Jiménez Palmero, A., Palmero Cámara, C. y Jiménez Eguizábal, A. (2012). El impacto de la educación secundaria y superior en la creación de empresas en la Unión Europea. Revista Española de Pedagogía, 252, 201-219.
Larrubia, R. y Navarro, S. (2006). Selección de buenas prácticas para la inclusión social en el marco de un proyecto europeo: URBAL- 10. Baética: Estudios de arte, geografía e historia, 28(1), 391-412.
Luis Rico, M. I., Palmero Cámara, C. y Escolar Llamazares, M. C. (2015). Impacto de la educación en el emprendimiento. Making-of y análisis de tres grupos de discusión. Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, 25, 221-250.
Montero, I. y León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.
Morales Gutiérrez, A. C. y Ariza Montes, J. A. (2013). Valores, actitudes y motivaciones en la juventud ante el emprendimiento individual y colectivo. REVESCO Revista de Estudios Cooperativos, 112, 11-35. doi:10.5209/rev-REVE.2013.v112.43062.
Palmero, C., Luis, M. I., Escolar, M. del C. y Jiménez, A. (2014). El valor de las buenas prácticas en la investigación en red. En G. Pérez Serrano y Á. De-Juanas Oliva (Eds.), Educación y jóvenes en tiempos de cambio (pp. 207-218). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Pérez González, M. J. (2013). Emprendimiento, iniciativa y creatividad. En Cómo ser competente. Competencias profesionales demandadas en el mercado laboral (pp. 108-112). Salamanca: Servicio de Inserción Profesional Practicas y Empleo.
Pérez Serrano, M. G. (2011). Buenas prácticas en las universidades para adultos mayores. Revista de ciencias de la educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, 225-226, 207-225.
Zacharakis, A. L., Bygrave, W. D. y Shepherd, D. A. (2000). Global entrepreneurship monitor: National entrepreneurship assessment: United States of America. Kansas City: Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.