Educational empowerment in the field of high intellectual capacities. Myths and beliefs in the Primary Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.3949Keywords:
High intellectual capacities, Primary Education, teacher training, inclusive education, educational attentionAbstract
Students with high intellectual abilities have educational needs that for various reasons are not always adequately addressed. This research is defined in this complex situation and its purpose is to know what the perceptions of Primary Education teachers in relation to such important aspects as performance, social behaviours and skills, gender and the most appropriate educational response to meet their educational needs. It looks into these teachers’ training, and the influence of this training in the presence of stereotypes and myths about high abilities. A mixed methodology is used, whose quantitative approach analyze the perceptions and beliefs of 343 teachers through a questionnaire and, from a qualitative perspective, it picks the preferences on the most effective educational response for these students through a structured interview on 6 primary education teachers. The results show that some of the most common myths and stereotypes about these students are still rooted, that there are still important deficiencies in the training level and that the educational response should be more individualized according to the needs of each student. This leads us to conclude that it is necessary to establish training programs for teachers, as a fundamental element to improve the academic and personal life of students with high intellectual abilities.Downloads
References
Agudo, N. (2017). Un estudiante con altas capacidades en mi aula, ¿Ahora qué? Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 10(1), 265-277. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6049220.
Alonso, J. (2008). La educación de los alumnos con sobredotación intelectual. En J. Alonso (Ed.), Inteligencia, creatividad y talento: una inversión para la niñez en riesgo. VII Congreso Bienal de la Ficomundyt. Lima. pp. 37-64. Recuperado de http://www.templetonfellows.org/projects/docs/ficomundyt.pdf.
Baudson, T. y Preckel, F. (2013). Teachers’ implicit personality theories about the gifted: An experiemtal approach. School Psychology Quarterly, 28(1), 37-46. https://doi.org/10.1037/spq0000011.
Baudson, T. y Preckel, F. (2016). Teachers’ conceptions of gifted and average-Ability students on achievement-Relevant dimensions. Gifted Child Quarterly, 60(3), 212-225. https://doi.org/10.1177/0016986216647115.
Branda, S. y Porta, L. (2012). Maestros que marcan. Biografía personal e identidad profesional en docentes memorables. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(3), 231-243. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/567/56725002012.pdf.
Cakir, L. (2014). The relationship between underachievement of gifted students and their attitudes toward school environment. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 152, 1034-1038. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.09.269.
Calero, M. D. y García, M. B. (2011). La evaluación de los niños superdotados: ¿cuándo, por qué y cómo? Recuperado de http://www.infocop.es/view_article.asp?id=3304.
Carreras, L., García, C., Fernández, M., González, R., Sales, S. y Bernal, A. (2015). Estudio sobre la aceleración de curso como medida de intervención educativa para alumnos con altas capacidades (superdotados y talentos académicos). En M. Fernández y L. Carreras (Coords.), IV Jornadas Nacionales de Altas Capacidades. Educación y Creatividad. Barcelona. Recuperado de http://www.mentor.cat/uploads/2/5/2/4/25246316/estudio_aceleraci%C3%B3n.pdf.
Carman, C. (2013). Comparación de manzanas y naranjas: quince años de definiciones de superdotación en la investigación. Revista de académicos avanzados, 24(1), 52-70. https://doi.org/10.1177/1932202X12472602.
Castro, M. (2005). Conocimiento y actitudes de maestros de Educación Infantil, Educación Primaria y estudiantes de Magisterio sobre los niños superdotados intelectualmente. (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid). Recuperado de http://biblioteca.ucm.es/tesis/psi/ucm-t28588.pdf.
Colangelo, N., Assouline, S. y Gross, M. (2004). Una nación engañada. Iowa City: The Belin-Blank Center for Gifted Education. Recuperado de http://docs.wixstatic.com/ugd/b64a15_d062698e6fd34ddca94b36595314784d.pdf.
Domínguez, P. (2002). Sobredotación, mujer y sociedad. Faísca: revista de altas capacidades, 9, 3-34. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2476355.
Elices, J., Palazuelo, M. y Caño, M. (2006). El profesor, identificador de necesidades educativas asociadas a alta capacidad intelectual. Faisca. Revista de Altas Capacidades, 11(13), 23-47. https://doi.org/10.5209/rev_FAIS.2006.v11.n13.8624.
Gómez, M. (2018, marzo 19). El silencio de las niñas y mujeres con Altas Capacidades [Entrada Blog]. Recuperado de http://www.altascapacidadesytalentos.com/mujer-y-superdotacion/
González, R. y Palomares, A. (2016). Percepciones del profesorado sobre la inclusión educativa del alumnado con altas capacidades intelectuales. En A. Palomares (Coord.), Competencias y empoderamiento docente: Propuestas de investigación e innovación educativas en contextos inclusivos (pp. 117-122). Madrid: Síntesis.
Hernández, D. y Gutiérrez, M. (2014). El estudio de la alta capacidad intelectual en España: Análisis de la situación actual. Revista de Educación, 364, 251-272. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-364-261.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la Investigación. (5ª ed.). México D.F.: McGrawhill.
Jiménez, J., Artiles, C., Ramírez, G. y Álvarez, J. (2006). Evaluación de los efectos de la aceleración en alumnos con alta capacidad intelectual en la Comunidad Autónoma de Canarias. Infancia y Aprendizaje, 29(1), 51-64. Recuperado de http://ejimenez.webs.ull.es/wp-content/uploads/2006-Evaluaci%C3%B3n-de-los-efectos-de-la-aceleraci%C3%B3n-en-alumnos-con-alta-capacidad-intelectual-en-la-Comunidad-Aut%C3%B3noma-de-Canarias.pdf.
Lee, S., Olszewski-Kubilius, P. y Peternel, G. (2010). The efficacy of academic acceleration for gifted minority students. Gifted Child Quarterly, 54(3), 189-208. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1006.2032&rep=rep1&type=pdf.
Marland, S. P. (1972). Education of the gifted and talented: Report to the Congress of the United States by the U.S. Commisioner of Education. Washington: U.S. Government Printing Office. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED056243.pdf.
Martínez, M. y Guirado, A. (2010). Alumnado con altas capacidades: Escuela Inclusiva: alumnos distintos, pero no diferentes. Barcelona: Graó.
Ministerio de Educación y Formación Profesional. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/no-universitaria/profesorado/estadistica.html.
Muglia, S. y Tonete, J. (2016). Percepção de professores em cursos de formação sobre talentos/superdotação. Revista de Psicología (PUCP), 34(1), 29-60. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_isoref&pid=S0254-92472016000100003&lng=es&tlng=pt
Nolla, C. (2012). Análisis y valoración de la situación actual del alumnado con altas capacidades en España. Revista Educación Inclusiva, 5(2), 129-139. Recuperado de http://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/238/232.
Palella, S. y Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas. Fedupel. Recuperado de http://es.calameo.com/read/000628576f51732890350.
Peña del Agua, A., Martínez, R., Velázquez, A., Barriales, M. y López, L. (2003). Estudio de las características que percibe el profesorado en alumnos con alta capacidad intelectual. Revista de Investigación Educativa, 21(1), pp. 271-289. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/99211/94811.
Peñas, M. (2006). Características socioemocionales de las personas adolescentes superdotadas. Ajuste psicológico y negación de la superdotación en el concepto de sí mismas (Tesis doctoral. Universidad Pontificia Comillas, Madrid). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=105906.
Pérez, L. (2018, marzo 19). El silencio de las niñas y mujeres con Alta Capacidades [Entrada Blog]. Recuperado de http://www.altascapacidadesytalentos.com/mujer-y-superdotacion/.
Pfeiffer, S. I. (2015). The tripartite model on high capacity and best practices in the evaluation of the ablest. Revista Educación, 368, 66-95. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE- 2015-368-293.
Reis, S. y Renzulli, J. (2010). Is there still a need for gifted education? An examination of current research. Learning and Individual Differences, 20(4), 308-317. https://doi.org/20 308-317. 10.1016 / j.lindif.2009.10.012.
Reyero, M. y Tourón, J. (2003). El desarrollo del Talento. La Aceleración como Estrategia Educativa. A Coruña: Netbiblo. Recuperado de https://es.scribd.com/document/256133667/El-Desarrollo-Del-Talento-Libro#download&from_embed.
Robinson, A. y Clinkeanbeard, P. R. (2008). History of giftedness: Perspectives from the past presage modern scholarship. En S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of giftedness in children (pp. 13-31). New York: Springer. Recuperado de http://www.umpalangkaraya.ac.id/dosen/dwisariusop/wp-content/uploads/2016/11/Handbook-of-giftedness-in-children.pdf#page=273.
Rodrigues, R. y De Souza, D. (2012). Aceleración de la enseñanza para alumnos superdotados: argumentos favorables y contrarios. Revista de Psicología, 30(1), 190-214. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/2634/2581.
Sánchez Manzano, E. (1997). Hacia una didáctica para la educación de los niños superdotados. Revista Complutense de Educación, 8(2), 57-70. https://doi.org/10.5209/RCED.18287.
Sánchez Manzano, E. (2009). La superdotación intelectual. Málaga: Aljibe. Recuperado de http://site.ebrary.com/lib/bibliotecauclm/detail.action?docID=11217180.
Sánchez Manzano, E. (2010). El modelo tetrártico de superdotación emergente. Revista de Psicología y Educación, 1(5), 51-68. Recuperado de http://www.revistadepsicologiayeducacion.es/pdf/46.pdf.
Tourón, J. (2015, mayo 15). ¿Conoces el modelo tetrártico sobre la alta capacidad? [Entrada blog]. Recuperado de https://www.javiertouron.es/conoces-el-modelo-tripartito-sobre-la/.
Tourón, J., Fernández, R. y Reyero, M. (2002). Actitudes del profesorado hacia la superdotación. Implicaciones para el desarrollo de programas de formación. Faisca. Revista de Altas Capacidades, 9, 95-110. https://doi.org/10.5209/rev_FAIS.2002.v9.8674.
Wellisch M. y Brown J. (2012). An integrated identification and intervention model for intellectually gifted children. Journal of Advanced Academics, 23(2), 145-167. https://doi.org/10.1177/1932202X12438877.
Whitmore, J. (1988). Nuevos retos a los métodos de identificación habituales. En Freeman, J., Los niños superdotados: aspectos pedagógicos y psicológicos. Madrid: Santillana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.