Los Departamentos de Orientación en los IES : Estudio de las disociaciones entre percepciones reales y normativa legal

Authors

  • Rufino Cano González Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.423

Abstract

The fact that we’re just to celebrate the first ten years of the LOGSE implementation, is reason enough to reflect, from the theory, and evaluate, from the practice, the mutual responsibility in one of the major levels of the organisational structure of the IES (Institutes of Secondary Education), that is the case of the Orientation Department. Our aim is, then, to evaluate this relationship, theory-practice, through a comparative analysis between the prescriptive legal normative from the Public Administration and what has been described in the different experiences in Orientation developed in the institutes of Secondary Education in Valladolid and its province, with the ultimate intention of formulating proposals and improvement recommendations basalt on the results of our research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ, L. y SOLER, E. (2ª Ed. 1997). La diversidad en la práctica. Modelos de orientación y tutoría. Madrid: CCS.

ÁLVAREZ GONZÁLEZ, M. y BISQUERRA ALZINA, R. Coords. (1996). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis.

ÁLVAREZ ROJO, V. (1994). Orientación educativa y acción orientadora. Relaciones entre la teoría y la práctica. Madrid: EOS.

ARROYO, A., CASTELO, A. y PUEYO, M.ª C. (1994). El Departamento de Orientación: Atención a la diversidad. Madrid: MEC/Narcea.

BORONAT, J. y CANO, R. (1998). “El Departamento de Orientación”. En Bisquerra, R. (Coord): Modelos de Orientación e Intervención Psicopedagógica. Barcelona: Praxis.

FOSSATI, R. y BENAVENT, A. (1996). “El Departamento de Orientación”. En Álvarez, M. y Bisquerra, R. (Coord.): Manual de Orientación y Tutoría. Barcelona: Praxis.

GARCÍA REQUENA, F. (1997). Organización escolar de centros educativos. Málaga: Ediciones Aljibe.

HORTELANO, M. A. y JORGE, J. (1997): El Departamento de Orientación. Guía y documentos para el quehacer curricular y psicopedagógico. Salamanca: Amarú Ediciones.

MEC. (1992): Orientación y Tutoría en Secundaria. Madrid: Autor.

Published

2013-05-14

How to Cite

Cano González, R. (2013). Los Departamentos de Orientación en los IES : Estudio de las disociaciones entre percepciones reales y normativa legal. Contextos Educativos. Revista De Educación, (3), 209–234. https://doi.org/10.18172/con.423

Issue

Section

Research Studies

Most read articles by the same author(s)