Los Departamentos de Orientación en los IES : Estudio de las disociaciones entre percepciones reales y normativa legal
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.423Abstract
The fact that we’re just to celebrate the first ten years of the LOGSE implementation, is reason enough to reflect, from the theory, and evaluate, from the practice, the mutual responsibility in one of the major levels of the organisational structure of the IES (Institutes of Secondary Education), that is the case of the Orientation Department. Our aim is, then, to evaluate this relationship, theory-practice, through a comparative analysis between the prescriptive legal normative from the Public Administration and what has been described in the different experiences in Orientation developed in the institutes of Secondary Education in Valladolid and its province, with the ultimate intention of formulating proposals and improvement recommendations basalt on the results of our research.Downloads
References
ÁLVAREZ, L. y SOLER, E. (2ª Ed. 1997). La diversidad en la práctica. Modelos de orientación y tutoría. Madrid: CCS.
ÁLVAREZ GONZÁLEZ, M. y BISQUERRA ALZINA, R. Coords. (1996). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis.
ÁLVAREZ ROJO, V. (1994). Orientación educativa y acción orientadora. Relaciones entre la teoría y la práctica. Madrid: EOS.
ARROYO, A., CASTELO, A. y PUEYO, M.ª C. (1994). El Departamento de Orientación: Atención a la diversidad. Madrid: MEC/Narcea.
BORONAT, J. y CANO, R. (1998). “El Departamento de Orientación”. En Bisquerra, R. (Coord): Modelos de Orientación e Intervención Psicopedagógica. Barcelona: Praxis.
FOSSATI, R. y BENAVENT, A. (1996). “El Departamento de Orientación”. En Álvarez, M. y Bisquerra, R. (Coord.): Manual de Orientación y Tutoría. Barcelona: Praxis.
GARCÍA REQUENA, F. (1997). Organización escolar de centros educativos. Málaga: Ediciones Aljibe.
HORTELANO, M. A. y JORGE, J. (1997): El Departamento de Orientación. Guía y documentos para el quehacer curricular y psicopedagógico. Salamanca: Amarú Ediciones.
MEC. (1992): Orientación y Tutoría en Secundaria. Madrid: Autor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.