Una herramienta metodológica para el aprendizaje de la estadística y la atención a la diversidad

Authors

  • Jesús Murillo Ramón Universidad de La Rioja
  • Roberto Castellanos Fonseca Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.587

Keywords:

Statistics, learning, interactive environment, attention to diversity, spreadsheet, Internet

Abstract

The aim of our research is to build, exemplify and analyze the benefits of a methodological tool thought for improving the success of the students when learning Statistics in the compulsory secondary education, working with pupils belonging to a diversification group. For the time being we have built the tutorial system and achieved an assessment through the updated BADYG test and a statistical analysis of the students outputs based on initial and final control tests.With the information we are collecting of the processes and resolution of the activities developed in the designed tutorial system, we expect to build the corresponding analysis tools and proceed with the respective study of cases and analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATANERO, C. (2002). Conferencia inaugural. Jornadas Interamericanas de Enseñanza de la Estadística. Buenos Aires.

FORTUNY, J. M. y RICHARD, P. (2004). Distance Education at Secondary Levels: Contexts and Norms for the Learning of Mathematics . Comunicación. World Conference of Association for the Advancement of Computing in Education (E-Learn Washington (USA). 04/10/2004 - 04/10/2004.

FRIEDMAN, H. H. et al. (2002). Using humor in the introductory statistics course. Journal of Statistics Education, 10(3).

GUTIERREZ, A. (2005). Aspectos metodológicos de la investigación sobre el aprendizaje de la demostración mediante exploraciones con software de Geometría dinámica. IX Simposio de la SEIEM. Córdoba.

MARQUES, P. (2006). Nuevas competencias para los ciudadanos. Departamento de pedagogía aplicada. UAB.

MURILLO, J. y MARCOS, G. (2005). Un modelo de análisis de competencias matemáticas en un entorno interactivo. Investigación en Educación Matemática 9º Simposio de la SEIEM, Universidad de Córdoba.

RUMSEY, D. J. (2002). Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, 10(3).

YUSTE, C. et al. (2000). Badyg-M : manual técnico. Madrid. CEPE.

RICO ROMERO, L. (2003). Evaluación de competencias matemáticas. Proyecto Pisa/OCDE 2003. En E. Castro y E. de la Torre(eds.), Investigación en Educación Matemática, 8º Simposio de la SEIEM, U. da Coruña.

Published

2013-05-15

How to Cite

Murillo Ramón, J., & Castellanos Fonseca, R. (2013). Una herramienta metodológica para el aprendizaje de la estadística y la atención a la diversidad. Contextos Educativos. Revista De Educación, (10), 169–188. https://doi.org/10.18172/con.587

Issue

Section

Experiences and Reflections

Most read articles by the same author(s)