Children’s literature and hybrid narratives. Canon, ways of thinking and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.3496

Keywords:

Children’s literature, literacy, education, culture

Abstract

The main aim of this contribution deals with how to describe and reflect on Children’s literature, reading and the context in which they are taught. One of the most important ideas is the coexistence of audiovisual formats with written texts which implies a concrete way within the learning process and the knowledge acquisition. The analysis of a partial encyclopaedic competence versus literary competence will be discussed in the text. This competence will bring a new way of thinking and, above all, it will bring about an important question regarding whether the literary canon is necessary or not. The major conclusion is that a new educative approach is needed, one which either includes written and audiovisual formats as a source of knowledge for new generations. Their initial formation on literacy is based on the audiovisual and, above all, on their use of hypertexts; something which means that teachers must bear in mind this kind of issues in order to select and use literary texts in the classroom.

Downloads

Author Biographies

Eduardo Encabo Fernández, Facultad de Educación

Profesor Titular de Universidad en el área de conocimiento de Didáctica de la lengua y la literatura

Lourdes Hernández Delgado, Universidad de Murcia

Máster en Formación de Profesorado. Se encuentra realizando el Doctorado en Educación en el área de Didáctica de la lengua y la literatura.

Gabriel Sánchez Sánchez, Universidad de Murcia

Doctor por la Universidad de Murcia. Profesor contratado para sustituciones en el departamento de Didáctica de la lengua y la literatura (Español, Inglés, Francés)

References

Alonso, C. (2015). Aproximaciones teóricas en torno al debate de la literatura en la escuela. Sophia, 11(2), 115-127.

Ambrós, A. (2014). Hipertextos fragmentados. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 65, 73-82.

Apolo, D. E., Bayés, M. y Hermann, A. (2015). Cambios educativos en los procesos de lectura digital: la pedagogía del ciberespacio como estrategia de procesamiento de contenidos en la era de internet. Redes.com: revista de estudios para el desarrollo social de la comunicación, 12, 222-249. https://doi.org/10.15213/redes.n12.p222.

Basanta, A. (2017). Leer contra la nada. Madrid: Siruela.

Bermúdez, M. (2012). Competencia literaria y literatura infantil y juvenil: una lectura desde el canon. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 60, 92-101.

Buela, A. (2007). El pensamiento lineal: otra patología del pensamiento único. Altar Mayor, 112, 671-675.

Campos, M. y García Rivera, G. (2017). Aproximación a la ecocrítica y a la ecoliteratura: literatura juvenil clásica e imaginarios del agua. Ocnos, 16(2), 95-106. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1511.

Cerrillo, P. (2016). El lector literario. México: Fondo de Cultura Económica.

Dueñas, J. D., Tabernero, R., Calvo, V. y Consejo, E. (2014). La lectura literaria ante nuevos retos: canon y mediación en la trayectoria lectora de futuros profesores. Ocnos: revista de estudios sobre lectura, 11, 21-43. http://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.02.

Edwards, L. H. (2012). Transmedia storytelling, corporate synergy, and audience expression. Global Media Journal, 20(12), 1-12.

Federación de Gremios de Editores de España (2018). Barómetro de hábitos de lectura y compra de libros en España 2017. Madrid: Federación de Gremios de Editores de España. Recuperado de http://federacioneditores.org/index.php.

Fernández Gómez, E. y Díaz Campo, J. (2014). Los canales temáticos infantiles y juveniles en Facebook: análisis de los perfiles de Disney Channel, Boing y Neox. Comunicación y hombre, 10, 179-194

Galán, J. F. (2012). El hipertexto paralelo y el desarrollo del pensamiento. Sophia: colección de Filosofía de la educación, 12, 41-51.

García González, S. y Pérez Martín, J. M. (2016). Enseñanza de las Ciencias Naturales en Educación Primaria a través de cuentos y preguntas mediadoras. Revista internacional de investigación e innovación en Didáctica de las Humanidades y las Ciencias, 3, 101-122.

García Padrino, J. (2005). La promoción de la lectura: una permanente tarea educativa. Revista de Educación, 1, extra, 37-51. https://doi.org/10.4438/1988-592X-0034-8082-RE.

García-Rodríguez, A.y Gómez-Díaz, R. (2017). Literatura digital infantil y juvenil en tabletas y smartphones: una oportunidad para lograr nuevos lectores. Anuario ThinkEPI, 11, 167-174.

García Única, J. (2017). Ecocrítica, ecologismo y educación literaria: una relación problemática. Revista interuniversitaria de formación de profesorado, 31 (3), 79-91.

Hermann, A. (2012). Ficcionalización, pensamiento, lenguaje y nuevas narrativas visuales. Sophia: colección de Filosofía de la educación, 12, 107-121.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Koenitzm, H., Ferri, G., Haahr, M., Sezen, D., Sezen, T. I. (Eds.) (2015). Interactive digital narrative: history, theory and practice. New York, Londres: Routledge.

López-Valero, A. y Encabo, E. (2015). Cuando la competencia literaria y la competencia enciclopédica se solapan. Un problema en la formación del profesorado. Lenguaje y textos, 41, 27-34. https://doi.org/10.4995/lyt.2016.5820.

López Valero, A., Hernández Delgado, L. y Encabo, E. (2017). El concepto de literatura infantil. Un estudio de caso con maestros en formación inicial. Ocnos, 16(2), 37-49. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1400.

Lorenzo, L. y Rodríguez, B. M. (2015). La intertextualidad en los textos audiovisuales: el caso de Donkey Xote. Ocnos: revista de estudios sobre lectura, 13, 117-128. http://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.07.

Martínez Ezquerro, A. (2016). El método de cooperación interpretativa como estrategia lectora. Álabe, 14. https://doi.org/10.15645/Alabe2016.14.1.

Quiles, M. C. Palmer, I. y Rosal, M. (2015). Hablar, leer y escribir. El descubrimiento de las palabras y la educación lingüística y literaria. Madrid: Visor.

Sánchez Morillas, C. M. (2013). Crisis del personaje. La bruja en la era tecnológica. Tejuelo: Didáctica de la lengua y la literatura, 17, 56-66.

Scolari, C. (2017). El translector. Lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación. En J. A. Millán (Ed), La lectura en España. Informe 2017 (pp. 175-186). Madrid: Federación de Gremios de Editores de España/MEC.

Skoda, A. (2012). La literatura infantil y juvenil en los márgenes de la crítica literaria. Gramma, 1(4), 217-222.

Tejerina, M. I. (2004). Los cien libros del siglo XX: el canon literario y la literatura infantil y juvenil. Lazarillo: revista de la Asociación de Amigos del libro infantil y juvenil, 12, 17-25.

Published

2019-02-25

How to Cite

Encabo Fernández, E., Hernández Delgado, L., & Sánchez Sánchez, G. (2019). Children’s literature and hybrid narratives. Canon, ways of thinking and education. Contextos Educativos. Revista De Educación, (23), 199–212. https://doi.org/10.18172/con.3496
Crossref
5
Scopus
0
Mónica Ruiz-Bañuls, Francisco Antonio Martínez-Carratalá (2025)
Nuevos imaginarios poéticos para la educación literaria: el álbum ilustrado de América Latina. Revista Colombiana de Educación, e20349.
10.17227/rce.num96-20349
Domingo Albarracín Vivo, Isabel Jerez Martínez, Eduardo Encabo Fernández, Amando López Valero (2023)
Estudio sobre la composición escrita y el pensamiento crítico en Educación Primaria. La literatura infantil como patrimonio en el contexto digital. Contextos Educativos. Revista de Educación, 27.
10.18172/con.5661
Sebastián Miras, Raquel Lanseros Sánchez, José Rovira-Collado (2023)
Constelaciones multimodales de la Generación del 27 para la didáctica de la poesía. Contextos Educativos. Revista de Educación, 163.
10.18172/con.5660
Lourdes Hernández-Delgado, Amando López-Valero, Isabel Jerez-Martínez (2023)
New Approaches to the Investigation of Language Teaching and Literature. Advances in Educational Technologies and Instructional Design, 190.
10.4018/978-1-6684-6020-7.ch011
José Rovira-Collado, Mónica Ruiz Bañuls, Isabel María Gómez-Trigueros (2022)
Interdisciplinariedad, multimodalidad y TIC en el diseño de constelaciones literarias para la formación lectora. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, 1.
10.24320/redie.2022.24.e05.4115

Most read articles by the same author(s)