Didáctica de la Lengua y la Literatura : la utopía necesaria para el bienestar personal
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.503Abstract
The aim of this work is to outline a point of view about the importance of language and its teaching. We are living in an uncertain age where changes are faster than before, and language is affected by that transformations too. The question is if changes help welfare or we have a worse knowledge of reality. From this article we pretend to expound the reasons to defend the importance of Language and Literature Teaching and, above all, how it helps welfare. Maybe we should rename the utopian linguistic and literary education and name it as a reality we can obtain throughout a critical and communicative focus.Downloads
References
CHOMSKY, N. (2001). El beneficio es lo que cuenta: neoliberalismo y orden global (Barcelona, Crítica).
DELORS, J. (1996) La educación o la utopía necesaria. En Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación. La educación encierra un tesoro (Madrid, Santillana/Ediciones UNESCO), 13-36.
FERRADA, D. (2001). Curriculum crítico comunicativo (Barcelona, El Roure).
GÓMEZ, I. (2000). Bases teóricas de una propuesta didáctica para favorecer la comunicación en el aula. En J. Jorba, I. Gómez y A. Prat (Eds.) Hablar y escribir para aprender (Barcelona, ICE. Universitat Autónoma de Barcelona/Síntesis), 19-28.
HOLTGRAVES, T. M. (2001). Language as social action. Social Psychology and Language use (Londres, Lawrence Erlbaum Associates).
KINCHELOE, J. L. (1993). Toward a critical politics of teacher thinking (Westport, Greenwood Publishing Group).
KING, E. (1999). Education Revised for a World in transformation. Comparative Education, 35 (2), 109-117.
LÓPEZ, A. y ENCABO, E. (2001a). El desarrollo de habilidades lingüísticas. Una perspectiva crítica (Granada, Grupo Editorial Universitario).
LÓPEZ, A. y ENCABO, E. (2001b). Mejorar la comunicación en niños y adolescentes (Madrid, Pirámide).
LÓPEZ, A. y ENCABO, E. (2001c). Heurística de la comunicación. El aula feliz (Barcelona, Octaedro).
MAUTHNER, F. (2001). Contribuciones a una crítica del lenguaje (Barcelona, Herder).
NAVARRO, V. (2002). Bienestar insuficiente, democracia incompleta: sobre lo que no se habla en nuestro país (Barcelona, Anagrama).
NEITO, S. (2001). Language, Culture and Teaching. Critical Perspectives for a New Century (London, Lawrence Erlbaum Associates).
RICHARDS, J. C. (1998). Beyond training. Perspectives on Language Teacher Education (Cambridge, University Press).
TRILLA, J. (2002). La aborrecida escuela. Junto a una pedagogía de la felicidad y otras cosas (Barcelona, Laertes).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.