Learning and teaching of spanish language andliterature: Secondary Education curriculum

Authors

  • Amando López Valero Universidad de Murcia
  • Aurora Martínez Ezquerro Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.653

Keywords:

Curriculum, LOE, Secondary Education, Spanish Language and Literature, Master of Teaching Secondary

Abstract

The curriculum of Spanish Language and Literature (Secondary Education) is very important and prospective teachers should know. This article provides the analysis and reflection of the elements that compose. To make this work explains the aspects of the curriculum: epistemology, conceptual model, educational framework and constituent elements. The basic skills and attention to diversity are new aspects. The flexible curriculum allows to fit the reality of the classroom and contributes to the teaching and learning process to be successful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

GIMENO SACRISTÁN, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.

GIMENO SACRISTÁN, J. (2010). ¿Qué significa el currículum?. En J. Gimeno Sacristán (Comp.). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid: Morata, 21-43.

JIMÉNEZ SÁNCHEZ, J. (2010). El currículum de la Educación Secundaria. En J. Gimeno Sacristán (Comp.). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Madrid: Morata, 440-456.

LÓPEZ VALERO, A. (1998). Los Conceptos curriculares en el área de Lengua y Literatura. En A. Mendoza (Coord.). Conceptos clave en didáctica de la lengua y la literatura. Barcelona: Horsori, 101-113.

MARTÍNEZ EZQUERRO, A. (2011). Integración de competencias curriculares en lengua castellana y literatura. Lenguaje y textos, 33, 73-82.

PÉREZ ESTEVE, P. y ZAYAS HERNANDO, F. (2007). Competencia en comunicación lingüística. Madrid: Alianza.

Referencias legales

LEY ORGÁNICA 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE, 4 mayo de 2006).

REAL DECRETO 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria (BOE, 5 de enero de 2007).

DECRETO 291/2007, de 14 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (BORM, 24 de septiembre de 2007).

DECRETO 5/2011, de 28 de enero, por el que se establece el Currículo de la Educación Secundaria Obligatoria de la Comunidad Autónoma de La Rioja (BOR, 4 de febrero de 2011).

Published

2013-05-15

How to Cite

López Valero, A., & Martínez Ezquerro, A. (2013). Learning and teaching of spanish language andliterature: Secondary Education curriculum. Contextos Educativos. Revista De Educación, (15), 27–40. https://doi.org/10.18172/con.653

Issue

Section

Research, Review and Discussant Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>