Comunicación, diferencias de género e investigación : realidad y perspectivas

Authors

  • Amando López Valero Universidad de Murcia
  • Juana María Madrid Izquierdo Universidad de Murcia
  • Eduardo Encabo Fernández Universidad de Murcia
  • Carmelo Moreno Muñoz Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.567

Keywords:

Gender gap, Communication, Culture, Language and Literature

Abstract

In this article the theme related to the gender gap will be treated. As social aspect which is important in life of people, to research about the gender gap and how to improve that situation will become the main point of this text. Through the text we will make a study of key topics that are related to the theme and will see our researching, besides of thinking about future, including some aspects we consider that can be improved. Principally we are searching for ways of improvement in the field of education, basing on the fact of existence of two sexes: the feminine and the male one, both must have a real equality of opportunities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alexakos, K. y Wladina, A. (2003). The Gender Gap in Science Education. Science Teacher, 70(3), 30-33.

Barberá, E. (1998). Psicología del género. Barcelona: Ariel.

Berge, B. y Ve, H. (2000). Action research for gender equity. Buckingham: Open University Press.

Butler, J. (2001a). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad México: Paidós.

Butler, J. (2001b). El grito de Antígona. Barcelona: El Roure.

Cala, Mª. J. (2002). Género, grado de escolarización y actitudes. Modos de argumentar y pensar. Cultura y Educación, 14(3), 327-342.

Calero, Mª. A. (1999). Sexismo lingüístico. Análisis y propuestas ante la discriminación sexual en el lenguaje. Madrid: Narcea.

Díaz-Aguado, Mª. J. (2003). Adolescencia, sexismo y violencia de género. Papeles del Psicólogo, 84, 35-44.

Encabo, E. (1999). El lenguaje, elemento configurador de estereotipos sexistas: ¿una cuestión retórica o una diáfana realidad? Interlingüística, 10, 109-113.

Encabo, E. (2003). Lenguaje, Cultura y Discriminación: la equidad comunicativa entre géneros. Estudio escolar y propuestas didácticas. Tesis Doctoral. Murcia: Universidad de Murcia.

Encabo, E. y Moreno, C. (2002). La prevención de la violencia entre géneros a través de los usos lingüísticos y literarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5 1. Recuperado de http://www.educacion.uva.es/aufop/publica/reifp/reifp_v51.asp.

Fernández, Mª. E. (2001). El poder del lenguaje: Lengua, discurso, ideología. En Fernández, Mª. E. (coord.), Género, Lenguas y discursos, pp. (111-149). Granada: Comares.

Fernández, X. R. (2003). Educación e igualdad de oportunidades entre sexos. Barcelona: ICE-Universitat de Barcelona, Horsori.

García-Mina, A. (2003). Desarrollo del género en la feminidad y la masculinidad. Madrid: Narcea.

Izquierdo, M.ª J. (2001). Sin vuelta de hoja. Sexismo: poder, placer y trabajo. Barcelona: Bellaterra.

Lakoff, R. (1995). El lenguaje y el lugar de la mujer. Barcelona: Hacer.

López, A. (1992). Lenguaje y discriminación sexista en los libros escolares. Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.

López, A. y Encabo, E. (1999). El lenguaje del centro educativo, elemento impulsor de la igualdad de oportunidades entre géneros: la formación permanente de la comunidad educativa. Contextos Educativos, 2, 181-192.

López, A. y Encabo, E. (2002a). Competencia comunicativa, identidad de género y formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 43, 113-122.

López, A. y Encabo, E. (2002b). Introducción a la Didáctica de la Lengua y la Literatura. Un enfoque sociocrítico. Barcelona: Octaedro.

López, A. y Madrid, J. M.ª (1998). Lenguaje, sexismo, ideología y educación. Murcia: KR.

López, A., Madrid, J. M.ª y Encabo, E. (2000). Lengua, Literatura y género. Alicante: Interlibro.

Miranda, C. (2003). Género y orientación sociolaboral: una aproximación desde la interdisciplinariedad y la integración en el vitae. Las Palmas de Gran Canaria: Servicio de Publicaciones de la Universidad.

Moreno, E. (2000). La transmisión de modelos sexistas en la escuela. En Santos, M. A. (coord.), El harén pedagógico. Perspectiva de género en la organización escolar. Barcelona: Graó, 11-32.

Newkirk, T. (2002). Misreading masculinity. Londres: Heinemann.

Pearson, J., Turner, L. y Todd-mancillas, W. (1993). Comunicación y género. Barcelona: Paidós.

Reagan, T. (2002). Language, education and ideology. Londres: Greenwood Publishing Group.

Rebollo, Mª, A. (2001). Discurso y educación. Sevilla: Mergablum.

Ressler, P. (2002). Dramatic changes. Talking about sexual orientation and gender identity with high school students through drama. Londres: Heinemann.

Subirats, M. (1998). La coeducación: avanzar desde las escuelas. En Ramos, J. (coord.), El camino hacia una escuela coeducativa, (pp. 163-167). Sevilla: MCEP.

Tomé, A. (2001). La construcción de las identidades masculinas y femeninas en la escuela. En Blanco, N. (coord.), Educar en femenino y en masculino, (pp. 87-98). Madrid: Akal/Universidad Internacional de Andalucía.

Yzerbyt, V. y Schadron, G. (1996). Estereotipos y juicio social. En Bourhis, R. Y. y Leyens, J. P. (eds.), Estereotipos, discriminación y relaciones entre grupos, (pp. 113-137). Madrid: McGraw-Hill.

Published

2013-05-15

How to Cite

López Valero, A., Madrid Izquierdo, J. M., Encabo Fernández, E., & Moreno Muñoz, C. (2013). Comunicación, diferencias de género e investigación : realidad y perspectivas. Contextos Educativos. Revista De Educación, (8), 249–260. https://doi.org/10.18172/con.567

Issue

Section

Review and Discussant Articles

Most read articles by the same author(s)