Escribir textos argumentativos
DOI:
https://doi.org/10.18172/con.422Abstract
Argumentation is part of our daily lives. It manifests itself in our linguistic utterances from a very tender age. Learning to argue goes beyond the simple goals of a disciplinary education and has important philosophical, psychological, social and cultural dimensions. Taking all these aspects into account, classroom analysis of the different possibilities of argumentation turns out to be very interesting and extremely useful. The present article is based on the development of a didactic unit, “Writing argumentative texts”, which was carried out among children studying fourth year of ESO (Spanish Secondary Obligatory Education). Bearing in mind that this is a moment in which children’s self confidence is strengthened, this experiment has two basic objectives: firstly, to make a deep analysis of argumentative techniques and procedures; secondly, to try and conceptualize the process of argumentation and its structures. This study is grounded on psycho-pedagogical bases which consider the learning process to be constructive and significant and reduce the role of the teacher to advising, collaborating, and plannifying activities to be developed by children in class.Downloads
References
BASART, D. G. (1995): “Elementos para una didáctica de la argumentación en la escuela primaria”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 41-50.
CAMPS, A. (1995): “Aprender a escribir textos argumentativos: características dialógicas de la argumentación escrita”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25,
CAMPS, A. y DOLZ, J (1995): “Introducción. Enseñar a argumentar: un desafío para la escuela actual”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 5-8.
CASTELLÓ, M. y MONEREO, C. (1996): “Un estudio empírico sobre la enseñanza y el aprendizaje de estrategias para la composición escrita de textos argumentativos”, en Infancia y aprendizaje, 74, 39-55.
COTTERON, J. (1995): “¿Secuencias didácticas para enseñar a argumentar en la escuela primaria?”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 79-94.
DOLZ, J. (1993): “La argumentación”, en Cuadernos de Pedagogía, Monográfico Leer y escribir, 216, 68-70.
DOLZ, J. (1994): “La interacción de las actividades orales y escritas en la enseñanza de la argumentación”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 23, 17-27.
DOLZ, J. (1995): “Escribir textos argumentativos para mejorar su comprensión”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 65-77.
DOLZ, J., PASQUIER, A. y BRONCKART, J-P. (1993): “La adquisición de los discursos: ¿competencia emergente o aprendizaje de diversas capacidades verbales?”, en Actas de las Jornadas sobre la enseñanza de las lenguas en la EOI. Castellón de la Plana.
PERELMAN, CH. y OLBRECHT-TYTECHA, L. (1989): Tratado de argumentación (La nueva retórica). Gredos, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain copyright of articles and authorize Contextos Educativos. Revista de Educación the first publication. They are free to share and redistribute the article without obtaining permission from the publisher as long as they give appropriate credit to the editor and the journal.
Self-archiving is allowed too. In fact, it is recommendable to deposit a PDF version of the paper in academic and/or institutional repositories.