Escribir textos argumentativos

Authors

  • Aurora Martínez Ezquerro Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.422

Abstract

Argumentation is part of our daily lives. It manifests itself in our linguistic utterances from a very tender age. Learning to argue goes beyond the simple goals of a disciplinary education and has important philosophical, psychological, social and cultural dimensions. Taking all these aspects into account, classroom analysis of the different possibilities of argumentation turns out to be very interesting and extremely useful. The present article is based on the development of a didactic unit, “Writing argumentative texts”, which was carried out among children studying fourth year of ESO (Spanish Secondary Obligatory Education). Bearing in mind that this is a moment in which children’s self confidence is strengthened, this experiment has two basic objectives: firstly, to make a deep analysis of argumentative techniques and procedures; secondly, to try and conceptualize the process of argumentation and its structures. This study is grounded on psycho-pedagogical bases which consider the learning process to be constructive and significant and reduce the role of the teacher to advising, collaborating, and plannifying activities to be developed by children in class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASART, D. G. (1995): “Elementos para una didáctica de la argumentación en la escuela primaria”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 41-50.

CAMPS, A. (1995): “Aprender a escribir textos argumentativos: características dialógicas de la argumentación escrita”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25,

CAMPS, A. y DOLZ, J (1995): “Introducción. Enseñar a argumentar: un desafío para la escuela actual”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 5-8.

CASTELLÓ, M. y MONEREO, C. (1996): “Un estudio empírico sobre la enseñanza y el aprendizaje de estrategias para la composición escrita de textos argumentativos”, en Infancia y aprendizaje, 74, 39-55.

COTTERON, J. (1995): “¿Secuencias didácticas para enseñar a argumentar en la escuela primaria?”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 79-94.

DOLZ, J. (1993): “La argumentación”, en Cuadernos de Pedagogía, Monográfico Leer y escribir, 216, 68-70.

DOLZ, J. (1994): “La interacción de las actividades orales y escritas en la enseñanza de la argumentación”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 23, 17-27.

DOLZ, J. (1995): “Escribir textos argumentativos para mejorar su comprensión”, en Comunicación, Lenguaje y Educación, 25, 65-77.

DOLZ, J., PASQUIER, A. y BRONCKART, J-P. (1993): “La adquisición de los discursos: ¿competencia emergente o aprendizaje de diversas capacidades verbales?”, en Actas de las Jornadas sobre la enseñanza de las lenguas en la EOI. Castellón de la Plana.

PERELMAN, CH. y OLBRECHT-TYTECHA, L. (1989): Tratado de argumentación (La nueva retórica). Gredos, Madrid.

Published

2013-05-14

How to Cite

Martínez Ezquerro, A. (2013). Escribir textos argumentativos. Contextos Educativos. Revista De Educación, (2), 257–272. https://doi.org/10.18172/con.422

Issue

Section

Experiences and Reflections

Most read articles by the same author(s)