Challenges of labor pedagogy today. Design of a training plan for a wood company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18172/con.5640

Keywords:

Labor Pedagogy, training, sustainable enterprise, professional development, professional ethics

Abstract

The paper presents the results of the research carried out to detect needs and design a job training plan for a company in the wood sector. It is a case study, non-experimental with a mixed approach based on a questionnaire and semi-structured interviews designed ad hoc. Qualitative content analysis and quantitative bivariate contingency tables were used, complemented by the correlation statistic for ordinal quantitative variables (rho) and Pearson's Chi-square contrast statistic (χ2), with a risk level of 5%. The results show the value of prior identification of needs as a basis for establishing the dimensions, contents and methodology of a training plan segmented into actions for the entire workforce, for team management and for the production and administration departments. A training plan designed not only to update workers' knowledge and skills, promoting their professional development, but also to respond to the current demands of sustainable and ethical companies. Additionally, the study also contributes to show the relevance of Labor Pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo-Orrego, B. E. (2019). Human Talent Training and the Organizational Strategy in Companies of Colombia. Entramado, 15(1), 116-137. DOI: https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5383

Arocena, F. y Sansone, S. (2020). ¿Hámsteres en la rueda? Aceleración y cuarta revolución industrial. Civitas - Revista de Ciências Sociais, 20(2), 221-233. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74265212009 DOI: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2020.2.33886

Barrios-Hernández, K. D. C., Olivero-Vega, E. y Figueroa-Saumet, B. (2020). Condiciones de la gestión del talento humano que favorecen el desarrollo de capacidades dinámicas. Información tecnológica, 31(2), 55-62. http://doi.org/10.4067/S0718-07642020000200055 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642020000200055

Berrocal Berrocal, F., Alonso García, M. A., y Ramírez-Vielma, R. (2021). La elaboración de modelos de competencias técnicas y su aplicación en la detección de necesidades formativas. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, (26), 111-129. https://doi.org/10.24965/gapp.i26.10813 DOI: https://doi.org/10.24965/gapp.i26.10813

Burguet Lago, N. y Campaña Burguet, A. (2020). Propuesta de una estrategia de capacitación en bioseguridad en la Unidad Empresarial de Base Laboratorios Liorad. Revista CENIC Ciencias Biológicas, 51(3), 207-221.

Chașovschi, C. E., Nastase, C., Popescu, M., Scutariu, A. L. y Condratov, I. A. (2021). Human Resources Training Needs in the Small and Medium Enterprises from Cross-Border Area. Romania-Ukraine-Republic of Moldova. Sostenibilidad, 13(4), 2150,1-30. DOI: https://doi.org/10.3390/su13042150

Deroncele Acosta, A., Medina Zuta, P. y Gross Tur, R. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 97-104.

Díaz, G. y Quintana, M. (2021). La gestión del talento humano y su influencia en la productividad de la organización. Gestión Joven, 22(1), 29-48. https://gestionjoven.org//revista/contenidos_22_1/Vol22_num1_3.pdf

Escámez-Sánchez, J. y Peris-Cancio, J. A. (2021). La universidad del siglo XXI y la sostenibilidad social. Tirant Humanidades.

Escámez-Sánchez, J. y Gil-Martínez, R. (2023). El principio ético del cuidado. La tapia.

Fernández-Salinero Miguel, C. (1999). El diseño de un plan de formación como estrategia de desarrollo empresarial: estructura, instrumentos y técnicas. Revista Complutense de educación, 10(1), 181-242.

García Echevarría, S. (2022). La respuesta empresarial a una nueva dinámica del empleo: eficiencia económica y eficiencia social en clave ética. Conferencias y Trabajos de Investigación del Instituto de Dirección y Organización de Empresas (IDOE), (407), 1-22.

Gómez-Bezares Revuelta, A. Gómez-Bezares Pascual, F. y Jiménez-Eguizábal, A. (2016). Conocimientos, habilidades y ética profesional del valorador inmobiliario: dimensiones básicas de un plan de formación. Contextos educativos. Revista de educación, Extra 1, 65-78. https://doi.org/10.18172/con.2762 DOI: https://doi.org/10.18172/con.2762

Hernández Carrera, R. M. (2014). Training in companies, permanent training and adult learning: an epistemological approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 139, 434-440. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.035

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw-HILL/Interamericana.

Jacobs, R. L. y Washington, C. (2003). Desarrollo de empleados y desempeño organizacional: una revisión de la literatura y direcciones para futuras investigaciones. Desarrollo Internacional de Recursos Humanos, 6, 343- 354.

Luis-Rico, M. I., Escolar-Llamazares, C., De la Torre Cruz, T., Herrero, A., Jiménez, A., Arranz, P., Palmero-Cámara, C. y Jiménez Eguizábal, A. (2020). The Association of Parental Interest in Entrepreneurship with the Entrepreneurial Interest of Spanish Youth. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13) 4744; 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph17134744 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17134744

Murillo-Barrera, C. A., Aguiño-Mendoza, J. M. y Guarín-Barrera, A. M. (2022). Formación profesional empresarial y su influencia en la productividad. Polo del Conocimiento, 7(5), 1153-1165.

Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

Nussbaum, M. (2000). La ética del desarrollo desde el enfoque de las capacidades. En defensa de los valores universales. En Giusti, M. (Ed.), La filosofía del siglo XX: balance y perspectivas (pp. 37-52). Fondo editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Paidós.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvndv60c

OCDE (Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos) (2016). Development Co-operation Report 2016: The Sustainable Development Goals as Business Opportunities. Paris, Francia: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/dcr-2016-en DOI: https://doi.org/10.1787/dcr-2016-en

Pereira, V., Collings, D. G., Wood, G. y Mellahi, K. (2022). Evaluación de la gestión del talento en economías de mercados emergentes: perspectivas sociales, empresariales e individuales. The International Journal of Human Resource Management, 33(11), 2171-2191. DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2022.2067941

Pérez-Sánchez, L., Lavandera-Ponce, S., Mora-Jaureguialde, B. y Martín-Cuadrado, A. M. (2022). Plan de formación para la continuidad de la educación no presencial en seis universidades peruanas durante el COVID-19. Revista internacional de investigación ambiental y salud pública, 19(3), 1562.

Ramírez-Sánchez, M., Rivas-Trujillo, E. y Cardona-Londoño, C. (2019). El estudio de caso como estrategia metodológica. Revista Espacios,40(23), 1-8.

Sánchez Morales, P. J. (2014). El papel de la pedagogía en la formación empresarial. Cuestiones Pedagógicas, 23, 85-104.

Stofkova, Z. y Sukalova, V. (2020). Sustainable development of human resources in globalization period. Sustainability, 12(18), 7681. https://doi.org/10.3390/su12187681 DOI: https://doi.org/10.3390/su12187681

Sung, S. Y. y Choi, J. N. (2014). Do organizations spend wisely on employees? Effects of training and development investments on learning and innovation in organizations. Journal of organizational behavior, 35(3), 393-412. DOI: https://doi.org/10.1002/job.1897

Torres, C. y Seijo, C. (2022). Liderazgo ético: una perspectiva organizacional en contextos globales. Revista científica saperes universitas, 5(2), 148-166.

UNESCO (2015a). Objetivos de Desarrollo Sostenible. A/69/L.85. 12 agosto 2015. https://bit.ly/38HnotR

UNESCO (2015b). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://unctad.org/system/files/official-document/ares70d1_es.pdf

Valdivia Cobos, A. y González Montor, A. I. (2022). Detección de necesidades de capacitación en Mipymes de ropa regional estilizada de Tuxtepec (Oaxaca, México). Revista Universidad & Empresa, 24(43), 1-24. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.10521 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.10521

Yin, R. (1989). Case Study Research: Design and Methods. Sage.

Published

2023-10-10

How to Cite

Pérez Conde, M. L., Palmero Cámara, C., de La Torre Cruz, T., Luis Rico, M. I., & Jiménez Eguizábal, A. (2023). Challenges of labor pedagogy today. Design of a training plan for a wood company. Contextos Educativos. Revista De Educación, (32), 389–402. https://doi.org/10.18172/con.5640